Open Monumentendag 2024

Al meer dan 15 jaar is er in de Bernarduskerk een tentoonstelling tijdens de Nationale Open Monumentendagen. Het is inmiddels een traditie geworden: bijpraten en/of oude bekenden ontmoeten. Dit jaar zijn de Open Monumentendagen op zaterdag 14 en zondag 15 september. Zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur en zondag van 12.00 uur tot 17.00 uur.
Het jaarthema is: ”routes, netwerken en verbinden”. Dit thema geven we vorm door aandacht te schenken aan de trekvaart met de daarvoor aangelegde jaagpaden. Een brug over de Rijn is er niet altijd geweest. Voor die tijd waren er verschillende overzetten, ponten en een particuliere overzet in het Zwaantje, die voor een deel betaald werd door de Michael- parochie. Waarom? Een groot deel van de parochianen woonde in Koudekerk en in de Gnephoek. Op deze manier konden alle kinderen naar school en op zondag de kerkgangers naar de kerk. Dit scheelden voor velen 3 kilometer omlopen of fietsen.
Er wordt ook aandacht geschonken aan families uit onze omgeving, die geëmigreerd zijn. Enkelen vertellen ons hun verhaal aan de hand van foto’s en tekst, die ze ons hebben gestuurd.
Als u in het bijzonder geïnteresseerd bent in de trekvaart en ons jaagpad, dan bent u op zondagmiddag 15 september om 14.00 uur welkom voor de presentatie hierover door Arjan van ’t Riet (archivarus/historicus).

De monumentencommissie